UFC genom tiderna

Publicerad 2012-12-29 22:44:00 i Allmänt,

 

Så var årets sista UFC här! Inatt klockan 04.00 svensk tid, går UFC 155. Kvällens huvudmatch är tungviktstiteln mellan nuvarande mästaren Junior dos Santos (15-1-0) och utmanaren Cain Velasques (10-1-0). Spännande! Eftersom det här är årets sista UFC tänkte jag idag bjuda på en krönika om UFC genom tiderna. Har ni någon favorit? Min hatkärlek inom UFC är Royce Gracie, en grym fighter helt klart! Använde dock lite fula tekniker men det går inte att undkomma, Royce är och förblir en legend!

Världens första UFC (UFC 1) gick i November 1993. Inga viktklasser, inga regler och visst ser man en stor skillnad på tekniken- idag och då! En till favorit som dessvärre bara gick UFC 1 är Gerard Gordeau. En grym savateur med mycket talang.

 

I slutet av November fick jag och en god vän till mig den lysande idéen "vi kollar igenom hela UFC". Ja, lite galet men absolut värt det! Var på mitt allra första subwrestlingpass här om dagen föresten! Shiiiit! Det känns att man lever! Men det var nog bland det roligaste jag gjort! Satsar på ett medlemskap på MMAE till våren!

                                                       

Sedan 1993 har det hänt massor i MMA-världen. En lång rad av duktiga fighters har passerat UFC-galorna och alla har de lämnat sitt eget fotspår. Oktober 2006- UFC 64. Vet ni vad jag pratar om? Anderson Silva vinner matchen mot Rich Franklin via KO och blir den första mellanvikts-mästaren i UFC. Eller, låt mig presentera en annan välkänd fighter! Rankad världsetta i Welterweight av Sherdog. Ni har kanske listat ut det redan? Jag talar om GSP (Georges St-Pierre) såklart! Men det finns en person man inte få glömma!

 

Året är 1997. In i buren kliver en relativt okänd man från brasilien. Han har precis vunnit över Tra Telligman och därav gått vidare till sin nästa match där han 0.44 sekunder in i matchen besegrar sin motståndare Scott Ferrozzo via TKO och vinner UFC 12 Heavyweight Tournament. 5 månader senare förlorar han titelmatchen mot Randy Couture. Revanchen får han år 2004 i UFC 46. På 49 sekunder vinner han över Randy via TKO, UFC har en ny champion i lätt tungvikt... Vitor Belfort.

 

Jag har vid det har skedet inte tagit upp ens en bråkdel om UFC, men kanske har jag väkt upp ett intresse hos någon? Jag vet i allafall att en liten gnista tändes hos oss MMA-tjejer i år när det kom ut att Ronda Rousey blir den första kvinnliga MMA-fightern att gå en UFC-match! Missa inte UFC 157 den 23:e feb!

Jag drar ett streck här även om jag själv skulle vilja skriva så mycket mer! Jag kan lova er att det lär dyka upp en hel massa mer roligt här inom kort!


                                          
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Contact me at: [email protected] figalia is an swedish MMA-blog! I try to update with news everyday!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela